sobota, 11 stycznia 2014

Kwiatowe zapowiedzi

Zima w pełni - przynajmniej w kalendarzu, bo za oknem to niekoniecznie. Mam za to wrażenie, że wśród moich storczyków zbliża się lato... pąki i pędy kwiatowe pojawiły się w sumie na pięciu orchideach, a szósta kwitnie. Ani wiosną, ani latem minionego roku nie miałam takiej "kumulacji"!

Nieoznaczona cattleya, kupiona latem w Łańcucie, wypuściła pod moją opieką jedną nową pseudobulwę. Pseudobulwa ta dojrzała i zamierza zakwitnąć. Pęd kwiatowy pojawił się bezpośrednio z jej szczytu, co ciekawe - bez pochewki kwiatowej. Poza tym orchidea ta ma na każdej pseudobulwie aż cztery liście. Cattleye są zazwyczaj jedno- lub dwuliścienne.



Za przykładem koleżanki poszła cattleya z Allegro. Pochewką kwiatową chwaliła się już w sierpniu i wygląda na to, że w jej przypadku powiedzonko "do trzech razy sztuka" okaże się prawdziwe. Pochewka pękła i z jej wnętrza wynurza się pęd kwiatowy z pączkami. Nie patrzeć, nie dotykać, nie oddychać! :-) To cattleya dwuliścienna i oczywiście nieoznaczona. Z tego, co pamiętam, kwitła bardzo podobnie do laelliocattleya Rojo.


Po raz pierwszy pod moją opieką chce kwitnąć phalaenopsis upolowany przypadkiem na marketowej wyprzedaży. Nakrapianymi listkami i kwiatami przypomina mi phalaenopsis Philadelphia. Wypuścił dwa pędy kwiatowe. Na starszym niestety zasuszył pierwsze dwa pąki. Prawdopodobnie było to spowodowane za małą ilością światła. Po przesunięciu z brzegu półki na jej środek kolejne pąki już nie zasychają, ale powiększają się.


Po jednym pędzie kwiatowym wypuszczają biały phalaenopsis oraz phalaenopsis reanimek. Reanimek jest to storczyk, który jako jedyny falek ocalał z czasów początku mojej storczykozy. W ciągu minionego roku odbudował system korzeniowy, wypuścił nowe liście, basal keiki i teraz ma zamiar zakwitnąć. Kolor jego kwiatów będzie dla mnie niespodzianką.

A że nie samymi storczykami człowiek żyje, na koniec przedstawiam przygotowujące się do kwitnienia na dwóch pędach hippeastrum. Kwiaty czerwone pełne, obwód cebuli 32 cm. Minionego lata wyprodukowała dwie cebulki przybyszowe.


Będzie kolorowo!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...